Tips voor minder achtergebleven winkelmandjes

Hoe sneller, gemakkelijker en beter het bestelproces wordt van een webshop, hoe meer er verkocht gaat worden. Het blijkt vaak dat veel bezoekers op het laatst afhaken. Dat is zonde en dat kun je gemakkelijk oplossen. Het beste is om het bestel- en afrekenproces van je webshop regelmatig te beoordelen. Hierbij enkele tips waarmee rekening gehouden kan worden:

  • Informeer de bezoeker zo vroeg mogelijk over de verzendmogelijkheden en de kosten hiervan. Zorg dat je verzendt via betrouwbare partijen en benoem de juiste levertijden. De levertijd zou niet meer dan 2-3 dagen moeten duren, afhankelijk om welk product het gaat.
  • Zorg ook voor verschillende betaalmogelijkheden. Als je site je doorstuurt naar een externe betaalsite, dan zou hier duidelijke de naam en logo moeten staan. Shops die internationaal werken, zouden betaalmethodes voor de betreffende landen moeten aanbieden.
  • Zorg voor vertrouwen. Informeer de bezoeker over mogelijkheid tot annulering of te retourneren. Benoem keurmerken, privacy, de voorwaarden en vertel hoe men gemakkelijk in contact kan komen.
  • Verkort het proces door onnodige informatie te schrappen. Velden als provincie of faxnummer zijn niet nodig. Is je shop internationaal? Dan zet je alleen de landen waar je aan levert in de lijst. Zorg dat iemand direct kan kiezen om te gaan afrekenen bij het bestellen van een product.
  • Laat klanten zelf kiezen of ze een account willen hebben of niet. Pas na betalen zou je klanten moeten vragen of ze een klantaccount willen openen. Registratie via social media is dan aan te bevelen. Dit werkt namelijk snel.
  • Zorg voor een goed ontwerp tijdens het bestellen en afrekenen. Een voortgangsbalk is aan te bevelen. Voorkom advertenties en banners, dit zorgt dat bezoekers de site voortijdig verlaten. In één oogopslag moet alle informatie aangeboden worden. Plaats velden voor kortingscodes niet te prominent, bezoekers die een code hebben moeten deze kunnen invoeren en anderen moeten niet te veel nadenken over waarom men geen kortingscode heeft.
  • Optimaliseer het bestel- en afrekenproces voor verschillende apparaten.
  • Analyseer het bestel- en afrekenproces regelmatig en onderzoek waarom er annuleringen zijn of waarom volle winkelmandjes achterblijven. Kijk daarbij ook hoelang het duurt voordat je het product hebt besteld.

Meer tips nodig voor je webshop. Stuur een Whatsapp

Over deze blog

Wij schrijven regelmatig blogs over onze producten en interesses. Ook mailen we dat regelmatig naar onze klanten en relaties. Wilt u op de hoogte blijven? Dat kan door een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.

Offerte aanvragen?

Wij bieden producten en diensten voor uiterst concurrerende prijzen met een hoge service.