Wat is duplicate content
In deze blog aandacht voor ‘Duplicate content’. Bij duplicate content staan op verschillende webpagina’s dezelfde inhoud oftewel dubbele content. Het kan dan gaan om webpagina’s op dezelfde website met dezelfde teksten of content of webpagina’s op twee of meer verschillende websites. Dit werkt nadelig als het gaat om een goede ranking van deze webpagina’s, omdat Google webpagina’s met dezelfde content niet hoog gaat waarderen. Dat is op zich ook wel logisch omdat de zoekmachine niet een hele lijst wil tonen met dezelfde soort informatie. Ook de gebruiker zal dit als irritant beschouwen. Het is overigens niet helemaal bekend of dit om een groot deel van de content gaat of enkele regels. Je moet ervan uitgaan dat je wel de titels, delen van de pagina en afbeeldingen uniek maakt en dus niet te veel gaat kopiëren. Ook vanuit copyright is dit niet aan te bevelen, omdat het kopiëren van content niet zomaar is toegestaan.
Vaak het geval bij webshops
Bij dezelfde content op meerdere webpagina’s op 1 website gaat het vaak om producten van een webshop. Bijvoorbeeld van 1 merk schoenen heb je meerdere modellen en bij beide producten wordt dan dezelfde tekst geplaatst. Hier zijn overigens wel oplossing voor. Het is ook af te raden om productomschrijvingen van je leverancier over te nemen. Deze worden waarschijnlijk ook al gebruikt door de leverancier zelf en andere aanbieders die via dezelfde leverancier de producten inkopen. Google zal dan alleen de meest relevante webpagina’s tonen en dat is vaak van de leverancier in plaats van jouw webshop.
Hoe ziet Google duplicate content
Bij dezelfde content op verschillende websites is vaak een kopie gemaakt. Je kunt via een handig programma gemakkelijk bekijken of jouw content is gekopieerd. Als je zelf de maker van de content bent, dan ben je de eerste die dit online zet en degene die de content heeft gekopieerd zal niet of nauwelijks in de ranking voorkomen. Dit is waarschijnlijk niet het geval als de andere site al hoger rankt dan jouw site, omdat de ranking van meer factoren dan duplicate content afhankelijk is. Overigens krijg je geen zogenaamde penalty’s van Google en dat je website door Google wordt geblokkeerd, maar je zult nooit hoog ranken bij duplicate content.
Duplicate content en de oplossing
De oplossing om duplicate content tegen te gaan is om unieke content te schrijven/maken. In geval van webshops is het advies om de teksten die je van je leverancier krijgt aan te passen en aan te vullen met je eigen informatie. Ook eigen foto’s is aan te bevelen, want hier kan ook sprake zijn van duplicate content. Een andere oplossing is wanneer je zelf duplicate content op je site hebt staan, om een canonical-tag toe te voegen. Via de canonical-tag kun je bij een webpagina aangeven waar deze bij hoort. In het voorbeeld met de verschillende modellen schoenen zou je een canonical-tag kunnen toevoegen aan model B, die verwijst naar model A. Via de SEO-plugin van Yoast kun je overigens gemakkelijk een canonical-tag maken, zonder technische kennis. Verder kan er nog sprake zijn van bijvoorbeeld meerdere blogs over hetzelfde onderwerp. Het is niet aan te bevelen om deze allen voor Google beschikbaar te maken, want dan ben je meer een concurrent van jezelf. In plaats daarvan adviseren wij er of 1 steengoede blog van te maken of de blogs aan elkaar te koppelen via een 301-redirect. Je kunt dan via een 301-redirect verwijzen naar de hoofd-blog. Er zijn overigens ook andere redirects-types mogelijk. Redirects kun je zelf gemakkelijk regelen via een plugin zoals Redirection.
Er valt nog veel meer advies te geven over Duplicatie content. Als je ook graag dit wil voorkomen is het beste om eens met ons in gesprek te gaan.
Over deze blog
Wij schrijven regelmatig blogs over onze producten en interesses. Ook mailen we dat regelmatig naar onze klanten en relaties. Wilt u op de hoogte blijven? Dat kan door een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.
Offerte aanvragen?
Wij bieden producten en diensten voor uiterst concurrerende prijzen met een hoge service.