De title tag zie je in de titelbalk en tabblad van je browser en is de naam van de webpagina. Google gebruikt de title tag in de zoekresultaten (ze worden met blauwe letters getoond). Ook zie je de title tag als je een webpagina toevoegt aan je favorieten of als je een pagina deelt met social media.
De title tag als belangrijke factor
De title tag is een belangrijke factor als je goed wilt scoren op Google, schrijf daarom voor iedere webpagina een unieke titel, waarmee direct het onderwerp van de pagina duidelijk is. De titel moet relevant zijn en moet de keyword bevatten waarop je gevonden wilt worden. Het liefst met aanverwante zoektermen. Deze keywords moeten ook in de tekst voorkomen van je artikel op de betreffende webpagina.
Het gebruik van keywords in de title tag
Wat betreft de keywords (zowel in de titel als de tekst) moet je goed nadenken over wie en wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld ‘Auto’s: beoordelingen van de nieuwste modellen’ zal een ander publiek aanspreken dan ‘Wij bieden de auto’s tegen lage prijzen’. Het uitzoeken van keywords is een apart deel van een gedegen SEO aanpak. Gebruik in ieder geval niet alleen 1 keyword, want het is belangrijk dat iemand de titel interessant genoeg zal vinden om erop te klikken.
Waar bestaat een goede title tag uit?
Zorg ervoor dat de titel niet langer is dan 70 tekens. De lengte van een SEO-titel in Google wordt niet bepaald door het aantal tekens, maar door de breedte die niet meer mag zijn dan 512 pixels, wat ongeveer neer komt op 55 tot 70 tekens. Uit onderzoek blijkt trouwens dat de eerste twee woorden van de titel in Google (circa 11 tekens) bepalend is of iemand er op klikt en verder wil lezen. Laat eventueel de bedrijfsnaam weg als de titel niet past. Zet ook het keyword vooraan in de titel, die zijn voor Google belangrijker dat keywords die achteraan de titel staat. Vermijd verder synoniemen of meerdere schrijfwijzen van een keyword, dat heeft geen meerwaarde voor Google.
Heb jij nog vragen over de title tag of hoe je beter de SEO van je website kunt regelen? Neem dan gerust contact met ons op.
Over deze blog
Wij schrijven regelmatig blogs over onze producten en interesses. Ook mailen we dat regelmatig naar onze klanten en relaties. Wilt u op de hoogte blijven? Dat kan door een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.
Offerte aanvragen?
Wij bieden producten en diensten voor uiterst concurrerende prijzen met een hoge service.