Aanleveren meta-gegevens

Zoektermen, keywords of keyphrases

Bepaal eerst goed de zoekterm(en) voor iedere webpagina, oftewel de woorden waarop je gevonden wilt worden. We noemen de zoekwoorden ook wel een keyword en meerdere keywords is een keyphrase.  Dit kan één woord zijn, maar dan word je minder snel gevonden via Google. Het is beter om een combinatie van woorden te nemen. Drie of vier woorden is aan te bevelen. En dan moet je vooral denken in termen die mensen zouden gebruiken in Google om een organisatie te vinden of om een antwoord te krijgen op hun zoekvraag. Als je lokaal of regionaal gevonden wilt worden, kun je ook de provincienaam of woonplaats toevoegen aan de zoektermen. Het bepalen van zoektermen is best wel lastig en daarom is dit ook onderdeel van onze Online Zoekmachine Marketing (SEO) abonnement. Wij hebben alle tools in huis om voor klanten de ideale zoektermen te vinden.

Je kunt keywords indelen in drie categorieën:

  1. De head
  2. De midtail (of soms body genoemd)
  3. De longtail

Head

Dit zijn bijna altijd enkele woord keywords met een hoog zoekvolume (hier wordt dus veel op gezocht) en een hoge concurrentie. Bijvoorbeeld ‘vitamine’, ‘verzekering’ en ‘vakantie’. Omdat bijvoorbeeld de keyword ‘verzekering’ kan gaan over een autoverzekering, een levensverzekering, etc. is de conversie van een head keyword vaak niet hoog. Het begrip conversie betekend dat iemand zoekt op een woord dan ook naar jouw webpagina gaat en dan vervolgens bijvoorbeeld iets gaat bestellen.

Midtail

Bestaan uit keywords van 2 tot 3 woorden met een behoorlijk zoekvolume (tenminste 2000 zoekopdrachten per maand), maar zijn specifieker als Head keywords. Bijvoorbeeld ‘levensverzekering’ of ‘vitaminen bestellen online’ zijn midtail keywords. Deze hebben een lagere concurrentie dan Head keywords, maar zijn nog steeds zeer concurrerend.

Longtail

Bestaan uit 4 of meer woorden die zeer specifiek zijn. Bijvoorbeeld ‘voordelige levensverzekering voor 50plus’ en ‘bestel vitamine d capsules online’. Hoewel ze vaak geen hoog zoekvolume hebben, zijn dit wel de meest gebruikte zoekopdrachten op Google. Ook is de conversie veel hoger.
Het advies is om de meeste tijd te steken in Midtail en Longtail keywords. Als je start met Midtail Keywords kom je ook vanzelf op Long Tail Keywords. Pas wel op met Long Tail Keywords! Omdat het zoekvolume niet hoog is, is men geneigd om heel veel pagina’s te maken die elk geoptimaliseerd zijn voor een Long tail keyword, om zo veel verkeer te krijgen naar de website. Google straft dit af. Dat wil niet zeggen dat je niets met Long Tail moet doen, maar trap niet in de valkuil om honderden webpagina’s te maken om te kunnen ranken met Long Tails.

Voor het bepalen en vinden van interessante zoekwoorden hebben wij een whitepaper voor onze klanten beschikbaar.

Title

De title tag zie je in de titelbalk en tabblad van je browser en is de naam van de webpagina. Google gebruikt de title tag in de zoekresultaten (ze worden met blauwe letters getoond). Ook zie je de title tag als je een webpagina toevoegt aan je favorieten of als je een pagina deelt met social media.

De title tag als belangrijke factor

De title tag is een belangrijke factor als je goed wilt scoren op Google, schrijf daarom voor iedere webpagina een unieke titel, waarmee direct het onderwerp van de pagina duidelijk is. De titel moet relevant zijn en moet de keyword bevatten waarop je gevonden wilt worden. Het liefst met aanverwante zoektermen. Deze keywords moeten ook in de tekst voorkomen van je artikel op de betreffende webpagina.

Het gebruik van keywords in de title tag

Wat betreft de keywords (zowel in de titel als de tekst) moet je goed nadenken over wie en wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld ‘Auto’s: beoordelingen van de nieuwste modellen’ zal een ander publiek aanspreken dan ‘Wij bieden de auto’s tegen lage prijzen’. Het uitzoeken van keywords is een apart deel van een gedegen SEO aanpak. Gebruik in ieder geval niet alleen 1 keyword, want het is belangrijk dat iemand de titel interessant genoeg zal vinden om erop te klikken.

Waar bestaat een goede title tag uit?

Zorg ervoor dat de titel niet langer is dan 70 tekens. De lengte van een SEO-titel in Google wordt niet bepaald door het aantal tekens, maar door de breedte die niet meer mag zijn dan 512 pixels, wat ongeveer neer komt op 55 tot 70 tekens. Uit onderzoek blijkt trouwens dat de eerste twee woorden van de titel in Google (circa 11 tekens) bepalend is of iemand er op klikt en verder wil lezen. Laat eventueel de bedrijfsnaam weg als de titel niet past. Zet ook het keyword of keyphrase vooraan in de titel, die zijn voor Google belangrijker dat keywords die achteraan de titel staat. Vermijd verder synoniemen of meerdere schrijfwijzen van een keyword, dat heeft geen meerwaarde voor Google.

Heb jij nog vragen over de title tag of hoe je beter de SEO van je website kunt regelen? Neem dan gerust contact met ons op.

Metadescription

De metadescription is de omschrijving van een webpagina. Het vertelt zoekmachines waar een webpagina over gaat. Ook is het de tekst die in zoekmachines getoond wordt en die bezoekers vanuit een zoekmachine moeten overhalen om de webpagina te bezoeken.

Voor een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) geef je elke pagina een unieke metadescription. Voorheen was de metadescription ook bepalend voor de posities in en zoekmachine (zoals Google), maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Wel heeft de metadescription van invloed hoeveel bezoekers op jouw zoekresultaten klikken. En hoe meer er geklikt wordt hoe meer je gaat stijgen in Google.

Zorg ervoor dat de metadescription een goede beschrijving geeft van de pagina. Ook mag een call to action niet ontbreken. Teksten als ‘koop nu’, ‘bestel hier’, ‘lees erover’ werken vaak goed als call to action. De metadescription moet aan een paar voorwaarden voldoen. De lengte van de tekst is ongeveer 140-150 leestekens. Zo krijgt een zoekmachine een goed beeld van de inhoud. Als de tekst te lang is wordt de metadescription afgebroken. Zorg ook dat de keyphrase vooraan in de metadescription komt.

Aanvullende opmerkingen

Als een webpagina niet meegenomen hoeft te worden op Google dan kun je dit overslaan

De webpagina dient dan uitgeschakeld te worden voor Google. Dit wordt vaak gedaan bij
een disclaimer pagina of bijvoorbeeld privacyverklaring.

Bepaal de gegevens als de pagina wordt gedeeld met Facebook of Twitter

Op de webpagina kan een button geplaats worden, waardoor deze (door een bezoeker) gedeeld kan worden op Facebook of Twitter. Hiervoor kun je ook een aantal gegevens invoeren, zodat de
informatie direct goed getoond wordt op Facebook of Twitter. Dit betreft een titel, een omschrijving en een afbeelding. Ons advies is om ook weer de zoektermen te gebruiken in de titel, de omschrijving en in de bestandsnaam van de afbeelding.

Over deze blog

Wij schrijven regelmatig blogs over onze producten en interesses. Ook mailen we dat regelmatig naar onze klanten en relaties. Wilt u op de hoogte blijven? Dat kan door een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.

Offerte aanvragen?

Wij bieden producten en diensten voor uiterst concurrerende prijzen met een hoge service.