Als je het moet hebben van klanten uit de buurt dan is het goed om te gaan werken met lokale SEO (SEO = Search Engine Optimization oftewel Zoekmachine Optimalisatie).
Bij lokale SEO is het de bedoeling dat je een hoge positie krijgt in Google met lokale zoekresultaten. De website moet gevonden worden met een combinatie van je zoekwoorden en jouw plaats of regio. Het voordeel is dat je dan niet hoeft te concurreren met de bedrijven die niet lokaal gevestigd zijn.
Bij bepaalde woorden is het voor Google duidelijk dat het vaak om lokale bedrijven moet gaan. Denk daarbij aan een bakker, een supermarkt, etc. Je wilt natuurlijk niet voor een half brood het hele land door. De bezoeker ziet al gauw een Google Maps kaart met daarop de lokale zoekresultaten.
Google kijkt naar relevantie, afstand en prominentie als het gaat om lokale SEO. Waarbij relevantie staat voor hoe de lokale vermelding overeenkomt met de zoekopdracht, de afstand is hoe dichterbij het bij de bezoeker is hoe prominenter je in beeld komt en de prominentie kijkt naar hoe populair jouw onderneming is. Daarnaast zijn er nog de reguliere spelregels van SEO (snelle laadtijd, mobielvriendelijk, sterk linkprofiel, etc.).
Je kunt de lokale SEO verbeteren in enkele stappen
- Zorg dat je een complete Google Mijn Bedrijf Pagina krijgt. Vul alles in, zorg voor goede foto’s en jouw relevante keywords in je omschrijving. Controleer ook regelmatig Google Mijn Bedrijf.
- Verrijk je teksten en overige content met lokale zoekwoorden. Dat doe je door de plaatsnaam of regio toe te voegen in verschillende onderdelen van je website. Doe dat vooral in de titels, tussenkopjes, de tekst en meta-gegevens. Zet er eventueel een grote plaats in de buurt bij. Je kunt deze woorden ook toevoegen aan de afbeeldingen via een alt tag en/of aanpassing bestandsnaam.
- Kijk uit voor de veel optimaliseren. Af en toe een plaatsnaam invoeren is prima, maar doe dat niet te vaak. Dat werkt weer tegen je.
- Verzamel beoordelingen of reviews. Bijvoorbeeld Google recensies.
- Zorg voor lokale backlinks bij bedrijvengidsen voor jouw regio, de site van de ondernemersvereniging of een goede collega-ondernemer.
Overigens is het niet echt nodig om een plaatsnaam of regio op te nemen in de domeinnaam. Het kan helpen, maar er kleven ook nadelen aan.
Het grote voordeel van lokale SEO is dat je veel minder concurrentie hebt in Google. Echter zie je wel eens dat er andere aanbieders zijn die ook via jouw plaatsnaam te vinden zijn, terwijl ze er niet eens gevestigd zijn. Vaak heeft een bezoeker wel snel door dat het bedrijf ook niet in de buurt zit, dus hoef je er niet te druk om maken.
Hulp nodig bij Lokale SEO
Over deze blog
Wij schrijven regelmatig blogs over onze producten en interesses. Ook mailen we dat regelmatig naar onze klanten en relaties. Wilt u op de hoogte blijven? Dat kan door een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.
Offerte aanvragen?
Wij bieden producten en diensten voor uiterst concurrerende prijzen met een hoge service.